052-8572523 קובי ראובני
חיפוש מתקדם

בניינים לשימור

מאז ההכרזה של אונסק"ו על ה"עיר הלבנה" כאתר מורשת עולמית, נהפך המרכז התל אביבי המתפורר והמוזנח ללהיט נדל"ני מבוקש. מאז ההכרזה בשנת 2003 פועלת עיריית תל אביב-יפו לקידום ומינוף מיזמי נדל"ן שונים, בהם מאות מיזמים של בניינים לשימור.

על אף הבעיות הביורוקרטיות והאחרות שליוו את צעדיו הראשונים של הפיתוח, שנועדו להבטיח עמידה בתקני השימור המחמירים לצד האינטרס הכלכלי של המשקיעים, המודעות לערכם ההיסטורי והאדריכלי של המבנים החלה לעלות במהירות, ויזמים מיהרו להזרים הון אל מרכז העיר, הנהנה כיום מהפריחה הנדל"נית המחודשת. חשוב להסביר ששימור מבנים מהווה פעולה הנדסית- אדריכלית שמטרתה לחדש מבנים בעלי חשיבות תרבותית, אדריכלית והיסטורית.

בניינים לשימור: חיבור בין הרקמה החברתית כעת למורשת התרבותית שקדמה לה


מרבית הבניינים לשימור בעיר הלבנה בנויים בסגנון הבינלאומי, המתאפיין במספר קווים בולטים כמו פשטות תכליתית ואסתטית, נקייה מקישוטים, עם חזיתות צנועות המטויחות בטיח לבן, ומכאן ההשראה לכינוי שהפך לסמלה של העיר. הפרקטיקה של השימור מורכבת ממכלול פעולות להחזרת המבנים לצורתם המקורית ללא תוספות ושינויים.

יישנן כיום כמה גישות לשימור בניינים הנשענות על השקפות עולם שונות, תוך התייחסות למאפייניו העיצוביים ולתפקידו של המבנה במרקם העירוני. תכליתו של השימור היא ליצור סביבה איכותית, מעניינת ועשירה יותר, ולאפשר את חיבור שבין הרקמה החברתית העכשווית למורשת התרבותית שקדמה לה. השימור נועד, למעשה להשיב למבנים את הביטוי הפיסי והזהות המכילה שכבות של סיפורים מן העבר, ובכך לעצב סביבה איכותית בעלת אופי ואמירה משל עצמה.

בניינים לשימור | פרופיליו


לדעתינו ערכם של בניינים לשימור גבוה יותר מערכם של מבנים חדשים, היות והשימור מהווה פוטנציאל לפיתוח הנכס בדרך האיכותית ביותר, ולא רק יזמי נדל"ן משתמשים כיום בבניינים לשימור להעלאת ערך הפרויקט שלהם ולהפקת רווח כלכלי נאה מתרבות ומורשת, אלא גם תושבים חדשים ואוכלוסיות ברמה סוציו-אקונומית ממוצעת וגבוהה יותר, השואפת להתגורר במקום עם רווח תרבותי, אסתטי וערכי.

בדיקות כלכליות מראות ששימור מורשת הבניה תורם לגיבוש הזהות התרבותית המקומית ומעשיר את חווית השהות במקום, וככזה הוא משמש כמקדם תיירותי מעולה ומתנהג כמוצר כלכלי רווחי במיוחד.

הנתונים הסטטיסטיים מראים כי הפעילות העסקית בעיר הלבנה, המחולקת למספר אזורים גאוגרפיים גדלה במידה משמעותית, וכך גם בנוגע לעליית ערכי הנדל"ן באזורים הללו, והערכות הן שבשנים הקרובות צפויים הפרויקטים לשימור מבנים היסטוריים בתל אביב להתרחב ולהתפשט אל עבר צפון העיר.